Lektioner åk 5-6
Lektioner åk
5-6
Kursiv text finns bara i lärarens
lektioner.
Länkarna finns som adresser
eller bilagor i utskriftsversionen av lärarens lektioner.
Jordens dragningskraft
Jorden drar till sig allt som finns i närheten. Det är
jordens dragningskraft som håller oss kvar på jordytan.
Det håll som jorden drar oss mot kallar vi för neråt.
Fallrörelse
Fäll två föremål, som är olika tunga
men lika stora, från ett par meters höjd.
T ex två garnnystan; det ena är garn lindat runt en
kartongbit, det andra är garn lindat runt en sten.
Släpp dem samtidigt.
Hur faller de? Hur landar de?
Försök med andra föremål.
- Om föremålen är likadana utanpå, faller
de lika fort.
Om ett förmål bromsas
upp mycket av luften, säger man att det har stort
luftmotstånd.
Ta två pappersark. Försök få det ena att
falla så fort som möjligt och det andra så långsamt
som möjligt.
Lutande
plan
Luta en kartongskiva eller ett bräde
mot en stol.
Dra en vagn eller leksaksbil med last
(sten) uppför den.
Mät med kraftmätare hur
mycket kraft du använder.
Lyft vagnen upp på stolen utan
att använda rampen.
Mät hur mycket kraft som används
vid lyftet.
Känner du skillnaden utan mätare?
Du utför lika mycket arbete i
båda fallen.
- På rampen drar du en längre väg men använder mindre
kraft.
- När du lyfter rakt upp är vägen kortare men du använder
mera kraft.
Finns det en ytter-trappa att pröva
samma sak på?
Gå uppför trappan med en
mycket tung väska.
Klättra istället rakt upp
på sidan av trappan med samma last.
Finns det en ramp för
rullstolar som är längre än trappan och inte lika
brant?
Gå uppför den med
väskan.
Känner du skillnaden?
Vad man vinner i kraft förlorar man i väg.
Vad man vinner i väg förlorar man i kraft.
Man
mäter kraft i enheten Newton.
Newton
var en engelsk vetenskapsman som redan på 1600-talet tog reda på mycket
om hur krafter fungerar, bland annat om tyngdkraften och hur planeterna
hålls i sina banor.
Ett
föremål som väger 100 gram dras mot jorden med kraften 1 Newton.
Man
ritar en pil för att visa kraft i en figur.
Pilens
riktning visar åt vilket håll kraften verkar.
Pilens
längd visar hur stor kraften är. |
Det går att räkna ut hur
mycket kraft som behövs när arbetet ska utföras med
den här formeln.
W = F • s = G •
h
Då är:
W = arbete
F =
dragkraften
s = den sträcka som man drar
G = tyngden
h
= lyfthöjden
Sträckan och höjden ska
vara i meter.
Tyngden, kraften som behövs för
att lyfta är i Newton.
Arbetets enhet är Joule (J)
G = ____ N F • ___
= ____ N • ____ m
H = ____ m
s = ____ m F = —————
W = F • s F =
————— N
W = G • h
F
= ______ N
Räkneuppgifter
(Integrera med matematik om det
verkar intressant, annars lämnas räkningar till
högstadiet.)
Lutande
planet på Astel
Friktion
Lasta en
skokartong med t ex en sten.
Gör hål
i kanten så att man kan fästa kraftmätaren.
Dra kartongen på
olika underlag: korkmatta, tyg, sand (sandpapper).
Vänd
kartongen på sida och på högkant.
Blir det någon
skillnad i kraft när ytan är mindre men tyngden är den
samma?
- Friktionen beror bara på hur
grova ytorna är och hur tungt föremålet är.
Dra ytterskor på
olika underlag.
Pröva
friktionen ute: på asfalt, grus, is, gräs, snö.
I vilka
situationer vill man ha stor friktion?
- När man
bromsar, mellan skosulan och underlaget när man kör
sparkstötting.
Friktion
på Astel
Minska friktionen
En
svävare minskar friktionen med hjälp av luft.

Den
här svävaren är gjord av en CD, en filmburk och en
ballong.
Beskrivning
finns i boken Inspirerande
fysik och kemi, Hans Persson.
Boken
kan lånas inom projektet.
I
vilka sporter vill man minska friktionen?
-
Skridskoåkning,
skidåkning, backhoppning, curling, rodel, bob (kälkåkning)...
Tröghet
Något som ligger stilla försöker
fortsätta att ligga stilla.
Något
som rör sig försöker fortsätta att röra sig.
Ställ
några saker på ett papper på bordet.
Dra
snabbt undan papperet. Hur går det med föremålen?
Pröva
med lättare och tyngre saker. Blir det någon skillnad.
- De
tyngre förmålen rör sig mindre.
Hur
brukar man göra för att få ut den sista ketchupen ur
flaskan?
- Håll
flaskan upp och ner (helst med korken på) och slå den hastigt nedåt.
Varför
samlas ketchupen vid flaskans mynning?
- Den
försöker fortsätta samma rörelse som flaskan hade innan den stannade.
Snurra
ett rått ägg på golvet. Stanna det med handen ett
ögonblick och släpp det igen.
Vad
händer?
- Ägget
rör sig när man släpper det igen. Innehållet försöker fortsätta den
rörelse som skalet hade innan det stannade.
Sätt
dig i en gunga. Hoppa ur den stillastående gungan så
långt du kan. Det blev inte så långt.
Ta
fart med gungan. Hoppa ur i farten. Varför kommer du längre
på det sättet?
- Trögheten
gör att kroppen fortsätter den rörelse som gungan hade innan du hoppade
ur.
Ta
på dig en tung ryggsäck och iaktta noga hur du gör.
Berätta.
- Först
trär du i ena armen, sedan den andra. När du vill få upp ryggsäcken på
ryggen gör du antagligen ett litet ryck med kroppen, som om du tänkte
hoppa upp. Ryggsäcken fortsätter rörelsen som du har startat och hoppar
högre upp på ryggen.
Det
är också trögheten som åstadkommer det man
kallar ”centrifugalkraften”.
När
tvättmaskinen centrifugerar ändrar kläderna riktning
hela tiden.
Men
vattendropparna fortsätter av sin tröghet,
rakt, den rörelse som kläderna hade ett ögonblick och
flyger ut genom hålen i trumman.
Tröghet och massa
Rulla en flörtkula, en tennisboll, järnkula (som man använder för
kulstötning).
Känn hur mycket kraft du använder för att starta och stoppa kulorna.
Vilken regel märker du?
- Det behövs mera kraft ju större
massa kulan har.
Krafter
åstadkommer rörelse och jämvikt
En boll har
tyngdpunkten i mitten.
Det är för
att bollen har regelbunden form och materialet är lika tungt på
alla sidor.
Ta reda på tyngdpunkten för
en oregelbunden figur
Rita och klipp ut
en figur i kartong.
Använd en
tråd som är lite längre än kartongfiguren.
Knyt fast en
knappnål i ena ändan på tråden och häng
en tyngd (mutter) i den andra ändan.
Stick knappnålen
genom figuren alldeles nära kanten och låt både
tråden och figuren hänga rakt ner.
Dra med penna ett
streck på figuren där tråden går.
Lägg ner
figuren och dra linjen med linjal (lodlinje).
Var noggrann.
Stick knappnålen
nära kanten på en annan sida av figuren och gör en ny
lodlinje.
Gör tre
lodlinjer.
Där linjerna
korsar varandra är figurens tyngdpunkt.
När man
stöder ett föremål i tyngdpunkten är det i
balans. Det kallas jämvikt.
Tyngdkraften drar
den neråt och stödkraften under tyngdpunkten trycker den
uppåt.
|

|

|
Balansfigur
Gör en egen balansfigur av kartong
efter modellen.
Modellen
finns på följande sida i elevhäftet.
Gör en spets av en tandpetare
eller knappnål.
Tejpa fast en 50
cent eller annan tyngd.
Skriv t ex ditt
namn på ”flaggan”.
Tyngdpunkt och stödyta
Klipp ut en figur
som kan stå av dubbelvikt kartong. T ex ett hus eller en bil
med taket vid den vikta kanten.
Ta reda på
tyngdpunkten som ovan.
Ställ figuren
på en kartongskiva. Tejpa fast en linjal bredvid figuren, så
att den inte glider när man lutar skivan.
Luta skivan och se
efter var tyngdpunkten är när figuren välter.
Stödyta är
det område som figuren står på.
När man
lutar underlaget hamnar tyngdpunkten snart utanför stödytan
och då välter figuren.
Man kan bygga
figurer av modellera eller djur av kottar för att undersöka
sambandet mellan tyngdpunkt och stödyta.
Tyngdkraft
och jämvikt på Astel
Rörelse
Bygg en bana för glaskulor
Man kan bygga av kartong, tomma
hushållsrullar, eller kluvna fiskacell-rör
(isoleringsmaterial).
Få kulan att 1. öka
farten (accelerera), 2. röra sig likformigt (samma fart), 3.
ändra riktning och 4. röra sig rätlinjigt på
olika avsnitt av banan.
Vid slutet av banan 5. retarderar
kulan och stannar småningom. Vad beror det på?
Vilka krafter påverkar kulan
under färden?
- Tyngdkraften drar kulan neråt.
Friktionen bromsar den. Trögheten får den att fortsätta rörelsen som
den har börjat.
Promenera och ta tid
Mät upp en sträcka utomhus.
Gå sträckan och mät hur
lång tid det tar.
Vad är din hastighet? (meter per
minut)
- Enklast är att promenera en
minut och sedan mäta sträckan.
Försök gå samma sträcka
igen: på precis samma tid,
men så att du ökar farten i
början och minskar farten i slutet.
Gå sträckan på halva
tiden och på dubbla tiden.
Vindkraft och vattenkraft
Gör
en vindsnurra av tjockt papper eller tunn kartong. Ritning
här.
(I elevhäftet finns ritningen
på följande sida.)
Klipp upp flikarna och böj (utan
att vika) in de flikar som har en
svart punkt mot mitten.
Stick en knappnål genom punkterna
och genom mittpunkten.
Fäst snurran i en käpp.
Snurran rör sig lättast om
den sitter i ändan på käppen.

Nu
driver vindkraften bara själva snurran.
Om
man fäster snurran i käppen med två nålar, får
man hela käppen att snurra.
Då
har käppen blivit en axel som kan överföra kraften
från vinden till något annat.
Ett
vattenhjul fungerar på samma sätt.
Gör
en ställning för vindsnurran:
Stick
axeln genom tillräckligt stora hål i övre kanten på
en mjölkkartong och lägg stenar eller sand i kartongen så
den står stadigt.
Vattenhjul
Man
kan göra ett vattenhjul av en rund plåtbit, t ex lock från
en konservburk.Se bilden.

Klipp
hack i kanten och vik varje flik diagonalt.
Axeln
kan vara en lång spik eller grov järntråd. Man trär
axeln genom hjulet
så
att den sticker ut
på båda sidorna och fäster den i hjulet med lödtenn.
Om vattenhjulet ska vara ute kan axeln hänga i två
grenklykor, som är nerstuckna i marken på varsin sida om
ett rinnande vatten.
Ett
gummiband om axeln kan föra över kraften till ett hjul. Rem
och remskiva kallas det.
Historia
Den
snurrande axeln kunde driva t ex en svarv.
Ett
kugghjul kan överföra kraften till ett annat kugghjul, som
kan snurra vinkelrätt mot det första. Så fick man
kvarnstenen att snurra i en väderkvarn eller vattenkvarn.
Se
animation
Om
man fäster hjul som har någon annan form än cirkel på
axeln, får man kraften att verka i andra riktningar. Ett sådant
hjul kan lyfta upp och släppa ner något, t ex en hammare.
Sådana jättehammare fanns förr på järnbruk
och drevs med vattenkraft.
Se
animation
Om
kraften ska driva något som rör sig fram och tillbaka,
sätter man en tapp i hjulet (som en vev) och låter den dra
en anordning med ett avlångt hål (vevstake). Så
drogs ramsågar av vattenkraft.
Se
animation
Kraft
och rörelse på Astel
Att röra sig tryggt och
förebygga olyckor
Cykla och bromsa
på olika underlag, med olika tung last och olika hastighet.
Mät bromssträckan.
Pröva och diskutera spelregler,
risker och rekommendationer om tossor / skor i samband med ett spel i
gy-salen, t ex innebandy.
Jordens och månens rörelser,
solsystemets och stjärnhimlens strukturer
Dygnet
Tänd en lampa som står mitt i rummet ett par
decimeter över golvet.
Ställ jordgloben en bit i från lampan.
Märk ut vårt land med t ex häftmassa.
Iaktta hur ljusstrålarna faller på jorden.
Snurra jordgloben och se hur det blir dag och natt i vårt
land och på andra delar av jorden.
Månaden
En elev föreställer
jorden och vänder sig runt på stället.
En annan elev föreställer
månen. Han går runt jorden varv på varv, men vänder
alltid framsidan mot sitt par.
Klipp ut månen av papper
eller använd en boll.
Märk ut ”framsidan”,
den som vi alltid ser och som ibland liknar ett ansikte.
För månen runt
jordgloben, alltid med ”ansiktet” mot jorden.
Ett månvarv är en månad.
Bläddra och se månen bli
hel och halv
På adressen
http://www.edu.fi/svenska/fyke/
finns mycket material för
fysik och kemi.
Välj Astronomi > ladda ner
filer inom detta område.
Spara zip-filen och öppna den.
Filen 'Ny- halv- och fullmåne'
blir ett litet häfte som man kan bläddra snabbt och få
bilderna att röra sig.
Skriv ut, klipp, stifta ihop och
bläddra.
Månen är en naturlig
satellit.
Bygg en ”satellit”
av ett snöre, 15 cm plaströr och två lika stora
klumpar häftmassa.
Pröva hur satelliten hålls
i bana när det är balans mellan satellitens hastighet och
jordens dragningskraft (avståndet till jorden).
Se beskrivning på
Astel; Tyngdkraft
och jämvikt, gå till sidan 7.
Året
Flytta jordgloben runt lampan. Se
till att jordaxeln alltid lutar åt samma håll.
Iaktta hur ljuset faller på Lappland på sommaren, dag
och natt.
Märk ut platsen på
golvet med ett kort med ordet 'sommarsolstånd'.
Flytta jordgloben ett kvart varv.
Se hur dag och natt är lika
långa över hela jorden. Märk ut platsen med
'höstdagjämning'.
(Vi på norra halvklotet har
höstdagjämning den dagen. Men på södra
halvklotet har man vårdagjämning.)
Jordgloben rör sig ett kvart
varv till och det blir vintersolstånd hos oss.
Jorden rör sig ett kvart varv
till och det blir vårdagjämning hos oss.
Zodiaken
Eftersom jorden flyttar sig runt
solen, syns en del stjärnbilder bara vissa årstider.
Tolv stjärnbilder som ser ut
att finnas i en cirkel runt jorden kallas zodiaken eller djurkretsen.
På natten, när vår
sida av jorden vänds bort från solen, kan vi se ut i
rymden och på de stjärnor som finns åt det hållet.
På vintern är jorden på
den ena sidan om solen och stjärnbilden Stenbocken på den
andra. Då kan man inte se Stenbocken från jorden. Man
säger att ”solen står i Stenbocken” 22
december - 20 januari.
De som har stjärntecknet
Stenbocken har födelsedag medan solen är i vägen för
Stenbocken.
Bygg upp zodiaken runt jordgloben
och sol-lampan.
De elever som är födda i
Stenbockens tecken ställer sig på Stenbockens plats.
Vattumännen ställer sig bredvid, sedan fiskarna.
Vädurarna ska stå där
kortet med 'Höstdagjämning' finns. Vid den tiden syns
Väduren. Men när det är vårdagjämning och
vädurarna fyller år, syns inte Väduren.
Låt jorden vandra ett varv
till och se hur den ena stjärnbilden efter den andra hamnar
bakom solen.
”Karta”
över jordens färd i ekliptikan
Stenbocken
22/12-20/1, Vattumannen 21/1-18/2, Fiskarna 19/2-20/3, Väduren
21/3-20/4, Oxen 21/4-21/5, Tvillingarna
22/5-21/6, Kräftan 22/6-22/7, Lejonet 23/7-23/8, Jungfrun
24/8-22/9, Vågen 23/9-23/10, Skorpionen 24/10-22/11, Skytten
23/11-21/12
Bilder
av stjärntecknen som eleverna
kan använda som skyltar när de bygger zodiaken.
Solsystemet
Bygg
en modell av solsystemet
På
planetverkstaden
finns
handledning och färdiga modeller till planeterna att skriva ut.
Se
animation av planeter och annat som rör sig i solsystemet.
Fakta
och övningar om solsystemet,
läs på webben eller skriv ut.
Obs! Det finns
ingen
astronomi-text i elev-häftet
Beställ
ett planetarium
Ursa-planetariet
kan
beställas med eller utan guide.
Man
sätter upp det i gy-salen och en projektor visar stjärnhimlen
i taket på planetariet.
Vad består luften av?
Luften
består mest av kväve. Syret, som vi behöver är,
en femtedel av luften.
En
mänska andas nio kubikmeter luft på ett dygn.
Det
är 500 liter syre.
Alla
andra gaser i luften, t ex ädelgaser och koldioxid är bara
en procent av luften.
Gaserna
består av atomer.
Syre-atomerna
sitter ihop två och två. Det kallas syre-molekyler
och har beteckningen O2.
På
samma sätt bildar kvävet i luften molekyler, N2.
Molekylerna
i en gas rör sig fritt och är ganska långt ifrån
varandra.
Om
molekylerna i luften skulle vara 10 cm stora bollar, skulle de vara
en meter från varann.
Om
man pressar ihop en gas övergår ämnet i flytande
form.
Det
kan man höra när man skakar en gasflaska, det skvalpar.
Samma
sak händer om man kyler ner en gas tillräckligt mycket.
Gaser
kan till och med frysa till fast form om det är tillräckligt
kallt eller högt tryck.
Frusen
koldioxid är nästan 80 grader kall.
Om
man har en bit frusen koldioxid i ett vanligt rum, ryker den och blir
den direkt till gas.
Man
ser inget flytande koldioxid. Därför kallas den torr-is.
Elda
upp syret
Ställ
ett värmeljus i ett tefat med vatten. Ställ
ett upp och nervänt glas över ljuset. Markera med
tuschpenna på glaset hur högt vattnet når.
Tänd
ljuset.
Vad
händer med ljuset?
- Det
slocknar efter en stund, när syret tar slut.
För
att något ska brinna behövs värme, bränsle
och syre.
När
syret är slut slocknar ljuset.
Vad
händer med vattnet?
- Vattenytan
stigen, för att fylla tomrummet efter syret i glaset.
Mät
med linjalen hur högt vattnet steg. Hur stor del av luften var
syret som brann upp?
Att
vattenytan stiget en stund efter att ljuset har slocknat torde bero
på att gasen som finns kvar i glaset har blivit uppvärmd
så att den tar större plats än vanligt, tills den
svalnar.
Vilken
gas finns kvar i glaset?
Det
har också bildats lite koldioxid p g a förbränningen.
Tillverka koldioxid
Det
bildas koldioxid när man blandar
- bakpulver
och ättika
- matsoda
(bikarbonat) och ättika
- Samarin
och vatten.
Koldioxiden
tränger undan syret.
Man
kan se att det fattas syre om man håller en brinnande
tändsticka ovanför blandningen.
Häll
den osynliga
gasen som du har tillverkat över ett brinnande ljus.
Sumpgas
När
något förmultnar eller förbränns fullständigt
bildas bara koldioxid och vatten.
Sjögräs
som vissnar och sjunker till bottnen i en sjö, får inte
alltid tillräckligt med syre för att kunna förmultna.
I stället bildas sumpgas.
Gå
ut en dag på sensommaren.
Trampa
på sjöbottnen.
Samla
gasen som bubblar upp i en plastpåse.
Knyt
ihop påsen och vänta till kvällen, eller gå
till något mörkt ställe. (Eldslågan syns knappt
i solsken)
Klipp
ett litet hål i påsen och tänd gasen snabbt innan
allt pyser ut.
Vi undersöker vatten
Ytspänning
När man har vatten i ett glas
eller provrör, kan man se att ytan är högre vid
kanterna än på mitten.
Vattnet fäster sig vid glaset.
Där det finns tidvatten, kan
man se samma fenomen ute i naturen.
Vattenytan sjunker när
tidvattnet går ut. Men ytan längs strandstenar är
högre än ytan längre ut.
Fyll ett glas eller en sked med
vatten. Ytspänningen gör att det går att fylla kärlet
lite högre än kanterna. Kärlet är alltså
fullt ”med råge”.
Droppa vatten på ett en OH-film
eller på vattenavstötande tyg (ytterplagg). Se hur
ytspänningen formar vattnet till en droppen.
När ljuset bryts i vattendroppen,
fungerar den dessutom som förstoringsglas.
Placera gem och andra lätta
metallföremål på ytspänningen.
Det lyckas bäst om man lägger
ner dem med gaffel.
Man kan strö små bitar av
torra blad (t ex oregano) på vattenytan.
Droppa lite diskmedel i vattnet.
Vad händer med föremålen
på ytan?
- Metallföremålen
sjunker.
- De lätta flingorna rör
sig snabbt bort från diskmedlet.
I naturen använder
skräddarna möjligheten att gå på ytspänningen.
Hur blir det ytspänning och hur går
den sönder?
Vattenmolekylerna håller
hårdare fast i varandra vid ytan än i resten av vattnet.
Därför är ytan starkare än vattnet under ytan.
Diskmedel, tvättmedel och tvål
innehåller tensider som fäster sig vid vattenmolekylerna i
ytan. Då kommer ytans vattenmolekyler längre ifrån
varandra och ytan blir svagare.
Metallföremålen sjunker
då genom ytan.
När man droppar diskmedel i
vattnet, sprider tensiderna snabbt ut sig över vattenytan.
Man kan se det om man har vatten i
ett genomskinligt kärl på OH.
Oreganoflingorna är så
lätta att de dras med tensiderna över ytan.
Tensider har en ”vattenälskande”
(hydrofil) ända, som de vänder ner mot vattenytan och en
(hydrofob) del som inte kan fästa sig vid vatten utan vänds
upp mot luften.
När man dramatiserar lösning (nedan) kunde man säga att tensiden har
”en
hand med vante (vattenlöslig) och en armkrok (fettlöslig)”.
Därför kan man tvätta bort fett med diskmedel i
vatten.
Vattentryck (hydraulik)
Fyll en flaska med vatten och skruva
på korken. Tryck på den.
Tyck på en flaska som är
full med luft.
Vilken är skillnaden?
- Vattnet låter sig inte
tryckas ihop.
Men luften, som består av
gas, tar mycket mindre plats när trycket är högre.

|
Två olika stora plastsprutor (apotek) i
varsin ända på en tunn slang (tillbehör för bilar eller Clas Olsson).
Sätt fast den mindre sprutan i slangen utan att ha i
kolven.
Fyll slangen och den mindre sprutan med vatten.
Sätt sedan den större sprutan i andra ändan av slangen.
Den större sprutan ska vara tom och kolven inskjuten när man fäster den
på slangen.
|
Tryck
in kolven på den mindre sprutan.
Vad händer i
den större?
- Kolven trycks ut en liten bit.
Sprutorna har mått på
sidan.
Avläs hur mycket vatten som
trycks ut ur den ena sprutan och hur mycket vattnet ökar i den
andra.
Sprutorna har olika diameter.
Hur lång väg rör sig
kolven i den smala sprutan?
Hur lång väg rör sig
kolven i den tjocka sprutan?
Vad man förlorar i väg vinner man i
kraft
Att trycka in kolven i en smal spruta
fordrar mindre kraft än att göra det i en tjock spruta.
Men om den smala sprutan är lång
kan man trycka ut lika mycket vatten (uträtta
lika stort arbete) med den som med den tjocka sprutan.
När man använder vätsketryck
för att uträtta arbete kallas det hydraulik.
'Hydr-' betyder vatten men vanligen
använder man olja. Vatten skulle kunna frysa eller få metalldelar att
rosta.
Utför arbete med sprutorna
Tryck in kolven på den ena
sprutan och låt kolven på den andra sprutan lyfta t ex
pulpetlocket.
I grävmaskiner och lyftkranar
används hydraulisk kraft.
Bygg
en grävmaskin.
Tips
Ytspänningen kan göra att
en luftbubbla täpper till en smal slang, så att vattnet
inte kan passera.
Man kan tömma hela systemet
och börja om.
Det går också att
sticka hål på ytspänningen med en nål och
släppa ut luften. Man trär nålen på en tråd,
så att man kan dra ut den igen.
Lyftkraft
Det finns båtar av stål
och andra tunga material.
Hur
kan de flyta och dessutom bära en tung last? Det ska vi
undersöka. *)
Pröva om modellera flyter.
Att en del material flyter och andra
sjunker beror på materialets täthet, densitet.
Styrox har låg täthet,
lägre än vatten har.
Järn har hög täthet,
högre än vatten.
Bygg
en båt
Gör en båt av modellera och
pröva om den flyter. Lasta den.
Varför sjunker inte modelleran
när den är en båt? *)
En tom ballong eller badboll sjunker
nästan helt under vattenytan.
Men en uppblåst ballong flyter
högt på vattenytan.
Vattnet påverkar alla föremål
med lyftkraft.
På ett stort föremål
är lyftkraften stor.
Om det stora förmålet också
är tungt flyter det inte men det är mycket lättare att lyfta i
vatten än i luft.
Under vatten kan man lyfta tunga
saker, som man inte skulle orka på land. Men om det man lyfter
kommer upp över vattenytan, känns det genast mycket tyngre.
Fyll en ballong med vatten.
Sänk ner den i vatten. Hur känns
ballongens tyngd under vatten?
- Det känns inte som om den vägde någonting.
Lyft den över ytan. Hur känns
tyngden ovanför ytan?
Hur mycket mindre tyngd har den i vatten?
Om man sänker ner
vattenballongen i ett kärl fullt med vatten, rinner en del
vatten över kanten.
Det vattnet kan man samla upp och
väga.
Så mycket som det
undanträngda vattnet väger,
lika mycket mindre tyngd har föremålet när det är
nersänkt i vattnet.
Det kom Archimedes på och det
kallas Archimedes lag.
Archimedes levde i Grekland under
antiken.
Det var han som hoppade ur badet
och sprang ut och ropade ”HEUREKA!” (Jag har funnit det!)
Tyngden mäts i Newton.
Men förmålet har inte
tappat massa.
Massan
mäts i gram. Egentligen borde det inte stå både gram
och Newton på en kraftmätare, utan bara Newton.
*) Svar:
1. När man plattar ut modelleran
till en båt blir den mycket större än när den
var en klump.
Då
påverkar vattnet den med mycket större
lyftkraft.
2. Det finns också luft i båtens
lastrum.
Luften
har mycket lägre täthet än
modelleran.
Hela båten (modelleran + luften)
har tillsammans lägre täthet än modelleraklumpen som
du byggde av.
Den
låga tätheten och
den stora lyftkraften får
båten att flyta så bra att den också kan bära
last.
Tryck ner en uppblåst ballong
eller boll under vattenytan.
Den får så stor lyftkraft
att den riktigt flyger upp ur vattnet.
Blandningar
Blanda en matsked potatismjöl i
ett glas vatten. Rör om.
Vilken färg har blandningen?
Vänta några minuter.
Hur ser det ut i glaset?
- Mjölet har sjunkit och
vattnet är klart.
Hur känns potatismjölet när
man rör om igen?
Potatismjöl blandas
med vatten men löser sig inte.
Blanda sand och järnfilspån.
Man kan skilja dem åt igen med
en magnet.
Om man först sätter magneten
i en plastpåse slipper man bekymmer järnfilspån på
magneten.
Lösligt och olösligt i växter
Potatismjöl
(stärkelse) och socker (glukos)
består av samma ämnen
men de är uppbyggda på
olika sätt.
En enda stärkelse-molekyl
består av en lång kedja av ca 2500 glukos-molekyler.
Potatis-plantan tillverkar socker
genom fotosyntes i bladen.
Sockret är löst i vatten
och transporteras genom ledningar (”bladnerver”).
Växten lagrar näringen
som den har tillverkat, men inte som socker utan som stärkelse
(potatisar) som inte löser sig i vatten.
När man sätter en potatis
i jorden omvandlas stärkelsen till socker igen. Sockret löser
sig i vatten och kan transporteras från den gamla potatisen för
att bygga upp en ny planta.
Om en potatis fryser omvandlas en
del av stärkelsen i den till socker.
Det känns på smaken.
Tillverka potatismjöl
Riv
rå potatis.
Lägg
massan i vatten och rör om.
Häll blandningen genom en sil.
Låt vattnet stå någon
timme eller till följande dag, så sjunker stärkelsen
till bottnen.
Häll av vattnet. Häll på
rent vatten.
Låt stå och skölj
igen.
Låt mjölet torka eller
använd det vått att reda av lite saftsoppa med.
Lösning
Lägg en tesked socker i ett glas
vatten.
Efter en stund kan man inte se bara
vatten eller bara socker någonstans i glaset, ens med
mikroskop.
Sockret har löst sig i
vattnet.
Löser sig socker snabbare i kallt vatten än
i varmt?
Gör en vetenskaplig undersökning.
Presentera resultaten i ett
stapeldiagram.

Vad
påverkar fasta ämnens löslighet?
Lös en sockerbit i vatten.
Bestäm några faktorer som
kan ändras och som kan tänkas påverka hur fort
sockret löser sig.
Gör en tabell över hur du
tror att det kommer att gå och hur det gick.
Rita ett stapeldiagram över hur
länge det tar att lösa sockret under olika förhållanden.
Gör försöket med en
tesked strösocker.
Gör försöket med flera
bestämda temperaturer på vattent.
Exempel
Det som ändras
|
Jag tror ____ min
|
Det tog ____ min
|
Kallt vatten, ingen omröring
|
|
|
Varmt vatten, ingen omröring
|
|
|
Kallt vatten, omröring
|
|
|
Varmt vatten, omröring
|
|
|

Obs!
Sockret är löst
också i varmt vatten (eller kaffe).
Smält socker får man om
man värmer socker i en stekpanna tills det blir en flytande
massa.
Det brukar man sätta ihop
pepparkakshus med.
I vatten kan man t ex lösa
salt, som är ett fast ämne.
Koldioxid, som är gas, kan
också lösas i vatten. Det är koldioxid som bubblar i
läskedrycker.
I naturen löser sig syre i
vatten t ex när vattnet och luft blandas i en fors.
Fiskarna andas det lösta syret
(inte det syre O som finns i vattenmolekylen).
Mättad lösning
Hur mycket salt kan lösas i
ett glas vatten?
Väg vattnet.
Väg saltet som du tänker
lösa.
Tillsätt lite salt i gången,
vänta, rör om tills det blir olöst salt kvar på
bottnen.
Väg lösningen när det
inte går att lösa mera salt.
Blev det salt över? Väg det,
så att du får veta hur mycket salt som gick att lösa.
- Saltet och vattnet har
fortfarande samma massa som när de var skilda åt.
Lösningen är därför tyngre än vattnet var
innan man satte i saltet.
Hur många gram salt gick att
lösa?
Går det att lösa socker i
den mättade saltlösningen?
Man kan skriva med mättad
saltlösning på ett svart papper.
Nästa dag syns texten.
Obs! Att värma vattnet, som i
försöket med socker, gör mycket liten skillnad när det gäller salt.
Dramatisera lösning
Vad händer när salt löser sig i vatten?
Hälften
av eleverna får föreställa vattenmolekyler. De kan ha
varsin skylt med H2 O (post-it-lapp i pannan eller skylt
utskriven från sidan Material).
Vattenmolekylen är positiv i ena ändan (H+)
och negativ i andra ändan (O-).
De som föreställer vattenmolekyler markerar högra
handen röd (+) och vänstra blå (-) t ex med färgat
band om handleden eller med vante.
Resten av eleverna är i par. De föreställer salt
(NaCl) som också är positiv i den ena ändan och
negativ i den andra.
Den ena är Na+ och den andra är
Cl -. De håller i varandra, men lite
löst.
Sådana partiklar som har olika laddning dras till
varandra.
När saltet blandas med vatten, släpper Na och Cl ur
varandra. De dras starkare till vattnet än till varandra.
Vattnet drar Na+ till sin O --sida och Cl
- till sin H +-sida.
Eleverna står nu tre och tre Cl-H2 O-Na. Röda
händer håller i blå händer.
Saltet har löst sig i vattnet.
Fettlösliga ämnen (t ex olja) har ett annat sätt
att binda sig till varandra.
De har ingen + eller - sida att fästa vid
vattenmolekylerna. Därför löser de sig inte i vatten.
Man kan dramatisera det så här:
Några elever föreställer olja. De har inte röd-
eller blåmarkerade händer, utan fäster sig vid andra
fettlösliga molekyler genom att ta varandra i armkrok. (T ex
A-vitamin, D-vitamin och oljefärg är fettlösliga.)
Kapillärkraft
Ytspänningen gör att
vattenytan stiger mot kanterna av ett kärl.
Du kan se kapillärkraften i rör
av glas. Plastsugrör fungerar inte.
Hur går det med
vattenytan
inne
i rören?
- Den stiger. Ju tunnare rör
desto högre stiger ytan.
Kapillärkraften fungerar också
med andra vätskor.
Hälsovårdaren använder kapillärkraften när hon tar blodprov från
fingertoppen.
Blodet stiger upp en bit i det smala
röret av sig själv.
Mycket smala rör kallas
kapillärer. I dem får ytspänningen hela ytan att
stiga.
Doppa ena kanten av en bit
hushållspapper i vatten.
De tunna springorna i papperet gör
att vattnet stiger med kapillärkraft.
Jämför olika material:
pappershandduk, toalettpapper, kaffefilter, disktrasa, tyghandduk.
Gör en vetenskaplig undersökning
och presentera resultatet i ett diagram.
Använd olika färger i
diagrammet för olika material. T ex toalettpapper: röd
kurva, pappershandduk: blå kurva, kaffefilter: grön kurva.

Genom smala sprickor i jorden
stiger vattnet i marken med kapillärkraft, så att växterna
kan nå det.
I de tunna ledningarna inne i
växterna fortsätter vattnet att stiga med kapillärkraft.
Separationsmetoder med vatten
Ämnen som är lösta i vatten kan man skilja från
vattnet igen, för att sedan försöka ta reda på
vilket ämne det är fråga om.
Kromatografi
Vattnet som stiger med kapillärkraft
tar med sig vattenlösliga ämnen.
Klipp 1 cm bred remsa av kaffefilter.
Rita en prick med vattenlöslig
tusch ett par cm från ena ändan på remsan.
Håll yttersta ändan av
remsan i vatten.

Vad händer med färgen när
vattnet kommer dit?
- Den följer med. Svart färg
delar upp sig i flera färger.
Olika färger rör sig olika
långt genom papperet.
På det här sättet kan
man skilja åt olika ämnen.
Man kan också ta reda på
vilket ämne som har lämnat spåret genom att jämföra
med tidigare experiment.
Lös mysteriet
Samla flera svarta, vattenlösliga
tuschpennor.
Någon gör en punkt med en
av dem på en filterpappers remsa utan att de andra ser.
Ta
reda på vilken penna som användes med hjälp av
kromatografi.
En doppar ”den mystiska remsan”.
De andra gör remsor med punkter
från alla pennorna och doppar dem.
Till sist jämför man vilken
av kromatografi-bilderna som liknar den första mest.
Kromatografi
hos Tom Tit
Indunstning
Hur kan man får salt ur
havsvatten?
En varm, regnfattig sommar
avdunstar vattnet från strandklipporna och saltkristallerna
blir kvar på stenen.

På samma sätt tillverkar
man havssalt i varma länder. Men det lönar sig inte i
Östersjön. Där finns för lite salt.
I världshaven finns det 3,5 % salt, i
Östersjön är salthalten under 1 %.
Koka en saltlösning tills allt
vatten har avdunstat.
Hur kan man ta vara på
vattenångan och göra den till sötvatten?
- Man leder in den i ett kärl
och kyler den eller låter den svalna.
Filtrering
Vatten och ämnen som är
lösta i vattnet rinner genom ett filter, men fasta partiklar
blir kvar i filtret.
Kaffekornen blir kvar i kaffefiltret,
men färgen och smaken löser sig i hett vatten och rinner
igenom filtret.
Tepåsen är ett likadant
filter.
Det som rinner igenom filtret
kallas filtrat.
I naturen filtreras vattnet genom
sand.
Snäckor och musslor får
mat genom att filtrera småkryp (plankton) ur vatten.
I akvarier och simbassänger
pumpar man vattnet genom ett filter för att hålla det
rent.
All mjölk filtreras i
lantbrukarens mjölkrum innan den skickas till mejeriet.
Pröva att filtrera olika material
ur vatten med kaffefilter: (ren) sand, sönderstött kol,
potatismjöl.
Ta ett nytt filterpapper och filtrera
en gång till. Jämför resultaten.
Använd dubbelt filterpapper. Sätt
bomull i filtret Jämför.
Separationsexperiment
på edu.fi
Flera separationsmetoder
En del torra ämnen går att skilja åt utan att man
använder vatten.
Hur skiljer du
sand och järnfilspån?
finsand och grus?
sand och is?
- Smälter och filtrerar eller låter vattnet avdunsta.
Vattenrening
Det kommunala dricksvattnet kommer
från någon sjö och renas innan det släpps in i
vattenledningen.
Varifrån kommer dricksvattnet i
er kommun?
Avloppsvattnet renas innan det släpps
ut i en sjö eller i havet.
Avloppsvatten från en liten
strandbastu ska ägaren själv rena så att inte tvål
gödslar sjövattnet.
I reningsverk renas vattnet på
flera sätt.
-
Mekaniskt:
-
Biologiskt:
Mikroorganismer bryter ner (äter) organiskt avfall
(sådant som har varit levande).
-
Kemiskt:
Man sätter t ex kalk i vattnet. Det förenas med fosfor
(från tvättmedel) till klumpar som flyter på ytan (flockning). Sedan
skummar man bort klumparna.
Bygg ett reningsverk av en plastflaska
Gör en tratt av övre delen
av flaskan.
Sätt ett kaffefilter i tratten.
Sätt ren sand eller bomull och sönderstött
kol i filtret.
Filtrera nersmutsat vatten.
Filtrera färgstark läsk.
När man ska rena dricksvatten
i naturen, filtrerar man det genom vitmossa och kol.
Ett reningsverk med sand fungerar
bäst om vattnet rinner långsamt igenom.
|
 |
Bygg
ett reningsverk med sand
Ta in ”ren” snö, smält den, filtrera och
granska filtret.
Besök ett reningsverk. Obs! Det luktar.
Viksbacka
reningsverk i Sibbo (luktar inte på webben)
Samla
vattenånga
På havet kan man bli utan sötvatten. När solen
värmer kan man samla in vattenångan som avdunstar från havsvatten och
få
sötvatten.
- Sätt en svart soppåse utanpå skålen, så den drar till sig
solvärmen.
- Sätt saltvatten i bottnen på skålen.
- Ställ en liten burk mitt i vattnet på en sten.
- Bind plastfolie löst över skålen. Tryck ner det i mitten med en
sten, så att vattendroppar som kondenseras på plasten rinner ner i den
lilla burken.
- Man kan också knyta fast en tråd på undersidan av plastfolien,
för att styra vattendropparna.

Det går långsamt att göra sötvatten på
det här sättet. Om det regnar, samlar man förstås
regnvatten istället.
Surt och basiskt
Motsatsen till surt är basiskt. Den kallas också
alkaliskt (t ex alkaliska batterier).
Syror och baser neutraliserar varandra.
Om man har hårt (basiskt) vatten, fastnar det kalk i
kaffebryggaren. Sur ättika tar bort den.
Starka syror och baser är frätande.
En del ämnen ändrar färg när de påverkas
av en syra eller en bas.
Hur regerar te när man sätter citron i?
Rödkålssaft är den indikator
(”visare”) som man brukar använda på
lågstadiet.
Man kokar rödkålsbitar i vatten. Spadet blir
violett.
Man kan låta en del av vattnet koka bort, så spadet
blir mera koncentrerat.
Det blir mycket saft av ett kålhuvud.
Saften går att frysa i isfack för kommande behov.
Sätt lite rödkålssaft i flera glas och blanda i t
ex citron, tvättmedel, apelsin, läsk, krita, makindiskmedel
(akta!), matsoda, ättika, tvål mm
Rada glasen i ordning från det suraste till det mest
basiska.
Måla av de olika färgerna som uppkommer och skriv
vilket ämne det är.
Placera färgerna i rad som en skala.
Surhet mäts i pH.
Det finns pH-papper att köpa. Papperet ändrar färg
vid olika pH-värde och det finns en skala på förpackningen
som visar vad färgerna betyder.
Något som är neutralt, varken surt eller
basiskt, har pH-värdet 7.
Dricksvatten ska helst vara neutralt.
Regnvattnet blir surt när kol, svavel och andra
luftföroreningar förenas med vattnet.
Många vattenorganismer dör av surt vatten.
Tvål och tvättmedel är i sig själva lite basiska. Baser är bra på
att lösa fett och proteiner. De löser förstås också hudens fett. Medel
som behöver vara hudvänliga gör man nu för tiden lite sura.
Det brukar stå på förpackningen vilket pH de har.
Hudkräm ska helst vara svagt sur som är hudens normala
tillstånd.
Flera bra sidor om surt och
basiskt:
Surt
och basiskt, laborationer för åk 4-6
Surt
och basiskt på experimentbanken
Ämnen i jordskorpan
Gå ut en dag när marken ännu är fuktig efter
regn, gärna på hösten då gräs och blommor har
vissnat. Då syns stenarna bra. Leta reda på en vit sten,
en röd sten, en prickig sten och en randig sten. Tvätta dem
lite om de är dammiga.
Besök sidan 'Geologi
i skolan'.
Bläddra fram följande sidor och jämför med
stenarna du har hittat.
Troligen är den prickiga stenen granit. Det
är en bergart som består av tre mineraler kvarts
(vit), fältspat (röd
eller grå) och glimmer (svarta
blanka prickar).

Det tre mineralerna förekommer
också var för sig som egna bergarter.
Glimmer kan också
vara ljus. När glimmer inte är blandat med
andra mineraler ser det ut som tunna
genomskinliga skivor.

Man kan hitta flak som är
flera centimeter stora, ljusa (muscovit)
eller svarta (biotit).
Den randiga stenen är
troligen gnejs. Den
består av samma mineral
som granit. Men i gnejs är
mineralerna hoppressade i lager.
Därför ser den randig ut.

Ibland är ränderna
millimeter-tunna. Makadam (sepel) görs av gnejs.

Den vita stenen är
antagligen kvarts, ett hårt mineral som man gör
glas av.
Kvarts kan också vara ljusröd
(rosenkvarts).

Den röda stenen består
säkert av fältspat.
Fältspat kan ha olika färger.
Den är 'spaltad'. Det kan se ut
som trappsteg där stenen har gått av.
Om stenen är rundslipad av
vatten och annan nötning
ser man ingen spaltning.
Åboland är asfalten röd av rödgranit.
Kalksten
finns bara på vissa ställen i Finland, t ex i Pargas.
Kalksten är mycket mjukare än kvarts.
Sätt namnskyltar på stenarna och
ställ ut dem. Man kan lägga
stenarna i vatten så att färger och
mönster blir tydliga.
Vilka material använder vi?
Se dig omkring i rummet. Vad är sakerna du ser gjorda av?
Räkna upp så många material du hittar.
- trä, plast, papper, tyg, glas,
garn, metall, keramik, rep,
gummi, läder
Samla saker eller provbitar av flera olika material och
sortera
dem. Samarbeta med textilslöjdens materiallära.
Varifrån
kommer de?
Plast
Vilka egenskaper har plast?
Smälter i värme, brinner, förmultnar
inte, lätt, ofta mjukt, vattentätt.
Plast tillverkas av olja.
Det finns många olika plastsorter. När man samlar in
plast för att smälta det och göra ny plastsaker, måste
allt vara av samma sort.
I Finland samlas plast för att användas som bränsle. Plast innehåller
mycket energi. PVC-plast ska inte brännas. Den avger giftiga ämnen.
PET-flaskor formas av små plastämnen
(preformar), som värmts upp. Om man häller
kokande vatten i Pet-flaska, drar plasten ihop sig igen och flaskan
krymper. (Obs! Det heta vattnet rinner ut. Pröva i
tvättstället.)
Platta
yoghurtburkar
Vilken
plastsort är det?
Är
det PVC-plast?
Papper
Vilka egenskaper har papper?
Består av fibrer som kan ses med
lupp, någor sträv yta - bra att skriva på, kan rivas, innehåller lim
som löses upp i vatten, förmultnar.
Papper tillverkas av trä och av
returpapper.
Tillverka
eget papper
Tyg
och garn
Tyg och garn görs både
av naturfibrer och konstfibrer. Vilka är naturfibrerna?
- Från djur: ull (av får, kanin, get, lama, alpacka m
fl), siden (av tråd från silkesfjärilens larvens puppa)
- Från växter: bomull (fröhår från bomullsplantan),
linne (fibrer ur stjälken på linblommor), flera växfibrer: jute, hampa,
nässla
Pröva att spinna
När man spinner tvinnar man ihop fibrer till en tråd.
Tvinna ull eller bomull (vadd) till en 25 cm lång
tråd. Sätt ihop trådens ändar, så att det
blir en snodd. Använd som armband eller bokmärke.
Gör rep av nässelfibrer
Lägg nässlor att torka på
sensommaren.
Bryt de torra nässlorna så
att blad och skal faller i bitar.
Fläta fibrerna som finns inne i
stjälkarna till rep.
Konstfibrer
De flesta tyg och garn som vi använder
nu för tiden innehåller konstfibrer. Titta på lappen
med material och tvättråd i kläderna. Konstfibrerna
heter t ex polyester, polyamid, acryl, elastan, polypropen. De
tillverkas av olja och är en sorts plast.
När plast
smälter kan det dras ut till tunna trådar.
Sådana
trådar kan tvinnas ihop och stickas eller vävas till tyg.
Fleecetyg är
tillverkat av returplast från PET-flaskor.
Gör
plasttråd själv
Glas
Vilka egenskaper har glas?
Genomskinligt, tungt, tål värme,
smälter vid hög temperatur, skört, vatten "kryper upp längs väggarna" i
ett kärl eller rör av glas.
Glas tillverkas av smält sand, soda och kalk. Sanden
innehåller mest bergarten kvarts och smälter vid 1700
grader. Glas är lätt att återvinna. När man
hettar upp det, smälter det igen och kan formas till nya
glasvaror.
Glaspärlor
av returglas med egen ugn
Keramik
Keramik tillverkas av lera. Lera är de allra minsta kornen av
våra vanliga bergarter, granit, gnejs och fältspat.
(Gyttja däremot är organiskt material dvs från
växter och djur.)
Mänskorna
kunde tillverka keramik redan på stenåldern. De första
krukorna brändes vid en öppen eld. Man eldade dygnet
runt och makade lerföremålen långsamt närmare
elden.
Nu för tiden bränner man
keramik i elektriska ugnar.
Vilka föremål är gjorda
av lera i dag?
- Blomkrukor, toalettstolar,
tegelstenar, klinkers, kakel, kaffekoppar ...
Vid 700 graders värme blir leran
som våra blomkrukor. Vid 1000 grader bränner man tegel.
Porslin bränns i ännu högre temperatur. Glasyren på
keramikföremål är av salt.
Olika
metoder att
forma lerföremål
Om man inte har tillgång till brännugn, kan man nöja
sig med att bara låta lerföremålen torka.
Lera som inte är bränd kan man blöta upp igen
och återanvända.
Bränd lera nedbryts inte i
naturen. Arkeologer har hittat skärvor av flera tusen år
gamla keramikföremål. Men krukskärvorna stör
inte miljön.
Det finns olika modelleringsmassor som härdar (stelnar) i
vanlig ugn eller i kontakt med luft.
Gummi
Naturgummi tillverkas av sav från gummiträd och en del
andra växter. Syntetgummi tillverkas av olja.
Vad behövs gummi till?
- Bildäck, gummiband,
gummihandskar, tuggummi och packningar som hindrar rörskarvar
att läcka.
Men ditt suddgummi kanske inte alls är av gummi. Det kan vara
av plast!
Både naturgummi och syntetgummi består mest av ämnena
kol och väte.
Man försöker hitta sätt att återvinna gummit
i gamla bildäck. Det går inte att göra nytt gummi av
det, som när man återanvänder plast. Men man mal
sönder gummit och blandar det i asfalt, cement eller plast och
får användbart material.
Testa
gummiband
Läder
Läder tillverkas av djurhudar. Läder är slätt
på den sidan där pälsen har funnits. Mänskorna
gjorde sina första kläder av djurskinn.
Vad tillverkar man av läder nu för tiden?
Av små
restbitar av läder kan man göra ”handtag” till
blixtlås.
Metaller
Vilka metaller känner du till?
- Guld, silver, järn, koppar, zink, aluminium, krom,
platina,
bly, tenn ...är grundämnen.
- Brons (koppar och tenn) och mässing (koppar och zink) är
blandningar (legeringar).
Vilka egenskaper har metaller?
Hur ser de ut?
Hur känns de att ta i?
- Kalla, de leder bort värmen från huden.
- Hårda (de har fast form i rumstemperatur) utom
kvicksilver.
Hur leder de värme och
elektricitet?
- Alla metaller leder värme och elektricitet bra.
Pröva att sätta en guld- eller silverring mellan batteriet
och
lampan i en strömkrets. Bra elledning, men dyr. Man använder
gärna koppar i elledningar. Den är
billigare än ädelmetallerna men leder ändå
elektricitet bra.
Varifrån kommer metallerna?
- Från metallmalmer i sten.
När man hettar upp malmen i en
masugn smälter metallen och blir flytande.
Olika metaller smälter vid olika
temperaturer.
Smält tenn i en skopa på spisplattan
eller i brasan.
Flytande rent tenn är över 200 grader
varmt. Akta mänskor och material omkring!
Man kan göra som när man
stöper nyårlyckor, hälla tennet i ett ämbar
vatten så att det formar sig fritt. Obs! vattnet fräser
och stänker. Åskådare ska inte stå för
nära.
Det går också att gjuta en
bestämd figur i en form av gips.
Man kan blanda olika metaller när man har smält dem. En blandning
av metaller kallas legering. De
blandade metallerna är inte en kemisk förening. Deras molekyler är
fortfarande skilda.
Tennet i nyårslyckor är inte rent utan innehåller en del bly
(giftigt).
Därför ska nyårslyckor sorteras som problemavfall.
Gjuta tenn
Gör först figuren av modellera eller ta en färdig
plastfigur. En sida ska vara plan.
Lägg figuren i en ask som är några centimeter
större än figuren, med den plana sidan neråt.
Blanda gipspulver med vatten enligt receptet på
förpackningen.
Häll gipsmassan över figuren i asken.
Se till att figuren hålls fast mot bottnen.
Ta gipset ur asken och peta ut modellera-figuren när
gipset har stelnat och torkat.
Häll smält tenn i gipsformen. Vänta tills
metallen har svalnat innan du tar den ut formen.
Ungefär så här gjuter man också andra
metaller.
Mera
avancerad tenngjutning
Metaller går att återvinna. När man smälter
ner metallskrot går det åt mindre energi än när
man smälter metall ur malmstenar. Det lönar sig alltså
att samla in och återanvända metaller. Allra mest lönar
det sig att återvinna aluminium. Då sparar man 95 %
energi jämfört med när man utvinner aluminium ur
jordskorpan.
Vilka engångs-förmål av aluminium har du träffat
på?
-
läskburkar, behållare till värmeljus,
aluminiumfolie,
ugnsformar till färdig-mat (leverlåda, paj).
Ett problem när man återvinner
metall är att en del metaller är giftiga. De som arbetar med att smälta
dem måste skydda sig mot giftet.
Utställning
Alla de material som vi använder kommer alltså från
några få råvaror:
- lera, sten, sand och olja ur jordskorpan
- ull och skinn från djur
- trä, naturgummi, bomull och andra fibrer från växter
Gör en utställning med råvarorna eller bilder
av dem i mitten. Placera föremål av olika material runtom
och dra trådar från varje sak till rätt råvara.
Det blir fint om elever kan hämta miniatyrer som
dockhus-möbler, småbilar och barbi-kläder, som kan
symbolisera riktiga saker.
Vad
är ett ämne?
Samla begrepp om ämnen till
begreppskartor.


Ta begreppskartorna som utgångspunkt
för vad klassen behöver ta reda på om ämnen.
Kol - ett
grundämne
Kol är ett grundämne
som finns i allt som lever och allt som har varit levande.
Ett ämne
kallas grundämne om det består av bara en sorts atomer.
Kol består bara av kolatomer. (Bränslet
kol är inte rent kol men det innehåller grundämnet
kol.)
I det här avsnittet ska du
tillverka kol och ta reda på varför det finns i allt
levande.
Kola i burk
Samla några torra löv,
grässtrån, träbitar mm i en plåtburk.
Ställ
burken på spisplattan sätt på ett lock.
Värm
tills det luktar bränt.
Låt burken svalna innan locket tas
av.
Vad har hänt med materialet?
Kolet fanns färdigt i det levande
materialet. Inget nytt ämne har kommit in i burken.
Om man öppnar locket när
kolet är hett, kommer syre in och kolet brinner upp.
Vad händer om man:
- rostar en skiva bröd för
länge?
- bränner en bit kött eller
fisk i stekpannan?
Varifrån
har kolet kommit?
Vi andas in syre, som vi får från växtena. Syret
finns i luften som molekyler.
Det är två syre-atomer som sitter ihop.

Vi andas ut klodioxid, som är en förening av syre och
kol. En koldioxidmolekyl är två syre-atomer som sitter
ihop med en kolatom.

Varifrån kom kolet? **)
Bygg kolets kretslopp
Bygg en scen med en mänska eller ett djur, en växt och en brasa. Se
bild.
Gör röda syre-atomer och svarta kolatomer.
Klipp ut av kartong eller skrynkla tussar av rött och svart
silkespapper.
Vi andas in syre (två röda) och ut koldioxid. (två röda med en
svart emellan)
Visa att syre-molekylerna går från växten till djuret / mänskan.
Trä t ex upp syret på en tråd och koldioxiden på en annan. Fäst
trådarna mellan växten och djuret / mänskan.
Växterna tar upp koldioxid som vi andas ut.
Visa att koldioxid-molekylerna går från mänskan / djuret till
växten.
Varifrån kommer kolet som finns i den koldioxid vi andas ut? **)
Vad kommer in i kroppen, utom det som vi andas in? **)
**) Svar
Det som vi äter:
Kött, grönsaker, potatis och mjöl har varit
levande. Grönsakerna har tagit upp koldioxid ut luften. Djuren
har ätit växterna. De innehåller kol.
Rita och klipp ut något som mänskan eller djuret kan äta.
Sätt svarta kolatomer på.
Visa hur kolet går från maten till mänskan, till växten.
Vad är det som brinner i brasan?
- Ved, som har varit levande och innehåller kol.
Vad finns i röken?
- Koldioxid (två röda med en svart emellan) och vatten.
Vart går koldioxiden? Vem har nytta av den?
- Växterna. De bygger upp ny ved, nya morötter och
potatisar ...
Flera
ämnen
Ämnena
som finns i luften, marken och i djur och växter, används
om och om igen.
De
bildar föreningar och bryts ner igen till grundämnen.
Men
det kommer inga nya grundämnen till jorden.
Känn
igen ämnen
Ett ämne kallas grundämne om det består av
bara en sorts atomer.
(Vatten är en förening. En
vattenmolekyl består av en syre-atom och två
väte-atomer.)
Det finns mer än 100 kända grundämnen. De flesta av
dem är metaller.
Titta och känn på olika metaller: järn
(verktyg), koppar (spik), silver (sked), tenn (lödtenn), zink
(grå ytbehandling på spik), krom (vattenkran), aluminium
(folie), guld (ring), kvicksilver (traditionell febertermometer).
Obs! Kvicksilver är giftigt.
Några grundämnen är gaser.
Vilka egenskaper har en gas?
Den har ingen form utan sprider ut
sig
i hela kärlet som de finns i.
Molekylerna rör sig fritt från varandra.
Vad känner du till om:
syre? Vi andas det, syre
behövs för förbränning, järn och syre blir
rost.
kväve?
Största delen av luften är kväve, det brinner inte,
det finns i urin och gödsel.
väte? Väte förenat
med syre är vatten, det är lätt (förr i ballonger
och zeppelinare), det är eldfarligt.
helium?
Används i gasballonger, lättare än luft.
klor?
Gas, blandas
i simhallsvattnet.
Var har du träffat på de här
grundämnena?
kol: Se
ovan.
fluor:
I
tandkräm.
kalcium
/ kalk:
Finns
i mjölk, behövs för skelettet, äggskal innehåller
kalcium.
kisel:
I
kvarts-stenar (vita), man tillverkar glas av sanden.
uran:
Används
i kärnkraftverk, radioaktivt.
Du
känner redan till en hel del grundämnen.
Några
av dem förenar sig inte med andra ämnen i naturen. Om man
hittar guld, är det alltid blankt och fint. Guld är en
ädel metall.
Järn
däremot rostar när det kommer i kontakt med syre och vatten. De
flesta ämnen förenar sig med andra. Några föreningar
träffar du på varje dag.
vatten:
syre
och väte
salt:
natrium
(en metall) och klor
koldioxid: kol
och syre
rost: järn
och syre
Tillverka föreningar
Låt järnfilspån eller stålull rosta i
vatten.
Tillverka koldioxid med Samarin och vatten eller matsoda och
ättika.
Öva namnen på några
ämnen i grupper eller par
Låt eleverna bekanta
sig med de kemiska beteckningarna för några ämnen t
ex med hjälp av
ämneskorten
som kan skrivas ut från webbsidan.
Korten har framsida och baksida. Skriv ut dubbelsidigt eller kopiera
dubbelsidigt.
Enligt profilen för goda
kunskaper ska eleverna ”känna
till kemiska symboler för grundämnen som finns i
jordskorpan”. Men satsa inte på många och svåra
beteckningar på det här stadiet. Eleverna kan välja
de tio som de tycker är lättast. Öva gemensamt och i
par. Förhör, beröm och lämna resten till
högstadiet.
Kommentarer till bilderna på korten:
Växternas producerar syre. Man
kan se syrebubblorna på vattenväxter.
Natrium är en mjuk metall som
kan brinna. Natrium förenat med klor (en gas) är koksalt
Bergarten kvarts, som man gör
glas av består av grundämnet kisel.
Man använder inte fosfor i
självlysande leksaker, för fosfor är giftigt. Men
fosfor kan lysa.
Bly är giftigt, därför
försöker man byta ut blyhaglet mot rostfritt stål,
men det är dyrare.
Nickel och kadmium finns i
laddningbara nickel-kadmiumbatterier. Därför är de
märkta NiCd. Kadmium är mycket giftigt, därför
samlas batterierna in.
Jod
finns tillsatt
i salt som heter Jozo.
Med
skruvar av titan kan man fästa konstgjorda tänder i
käkbenet.
Svavel
är ett gult pulver. Svavel finns bl a i äggula. Det är
svavelföreningar som luktar i ruttna ägg.
Koldioxid
är gasen som gör bubblorna i läsk.
Lös en gåta
Använd de sätt du har lärt dig i de tidigare avsnitten för att ta
reda
på vilka egenskaper de här ämnena har.
Eftersom det finns giftiga ämnen brukar man undvika att smaka.
- Titta med förstoringsglas.
- Lukta.
- Känn.
- Blanda i vatten
- Flyter det?
- Löser det sig?
- Är det surt eller basiskt?
- Vad händer om man kokar det?
- Vad händer när vattnet avdunstar?
- Hur brinner det?
Dra slutsatser om vilka ämnen det kan vara.
1. Du har tre vita pulver. Ta reda på vad de är utan
att smaka.
- florsocker, soda (bikarbonat), potatismjöl.
- lös i vatten (socker löser sig), mät pH
(soda
är basiskt), värm ev (potatismjöl tjocknar)
2. Du har tre genomskinliga vätskor.
Ta reda på vad de innehåller utan att smaka.
- vatten, saltvatten, vatten med citronsaft.
- mät pH, avdunsta
- Ev kan man ha en fjärde vätska, symaskinsolja eller
baby-olja, som flyter när den droppas i vatten men inte känns igen på
lukten.
3. Hur kan du skilja på salt och
socker utan att smaka?
- Titta på kornen med förstoringsglas. Jämför med sådana
korn
som du vet är socker respektive salt.
- Socker smälter av värme, men det gör inte salt. Obs!
smält
socker är hett och fastnar i kärlet.
4. Du har vunnit en ”äkta hajtand” på
snabb-lotteri. Hur kan du ta reda på om den är av plast?
Droger
Droger kallas ämnen som påverkar centrala nervsystemet
(hjärnan och ryggmärgen).
Vilka droger har du hört om?
-
tobak, alkohol, hasch, marijuana, amfetamin, heroin...
Den som använder en drog blir förr
eller senare beroende.
Tobak
Tobak innehåller tusentals skadliga ämnen. De tre mest
kända är:
Nikotin som
är starkt beroendeframkallande och får blodkärlen att
dra ihop sig så att blodet cirkulerar sämre.
Det finns 1
milligram nikotin i en cigarett och 8 milligram i en prilla snus.
En
dos på 60 milligram nikotin dödar en mänska. Nikotin
användes förr som insektgift.
Kolmonoxid som
består av en kol-atom och en syre-atom. Rita en
kolmonoxid-molekyl.
När något
brinner och det finns för lite syre bildas inte koldioxid utan
kolmonoxid. Det kan hända om man stänger spjället i en
eldstad innan elden har brunnit ut. Kolmonoxid har ingen färg
eller lukt. När man andas in luft fastnar syre på de röda
blodkropparna och förs runt i kroppen. Men när man får
i sig kolmonoxid fastnar det på de röda blodkropparna så
att de inte får med sig syre till kroppen. Det gör att man
kvävs av mycket kolmonoxid. Kolmonoxid finns också i
bilavgaser. Därför får man inte låta motorn gå
i ett stängt garage.
Tjära som
liknar trätjära. På väggarna i luftstrupen finns
små flimmerhår som fångar upp damm och skuffar upp
det ur luftstrupen igen. När tobakstjära fastnar på
flimmerhåren, dör de och inga nya kommer istället.
Damm och skräp kan fritt glida ner i lungorna. En person som har
rökt länge hostar för att få upp skräpet ur
lungorna. Mycket tjära samlas i lungorna och kan
orsaka cancer.
Undersök trätjära
(färgaffär). Det klibbar fast på huden och går
inte att tvätta bort. (Tjära är fettlösligt. Ta
bort det med smör eller matolja.)
Droppa tjära på något
som kan föreställa flimmerhår t ex en bit fuskpäls.
Stråna klibbar ihop.
Tidigare kände
man inte till att tobak var skadligt. Många som nu är
gamla började röka redan som barn.
De flesta rökare
har försökt sluta, men många lyckas inte.
Alkohol
Alkoholen i
alkoholdrycker heter etanol. Etanol innehåller mycket
energi. Därför kan man använda det som bränsle. I
kroppen lagras energin som fett.
Etanol kokar vid
78 grader. Ibland sätter man vin i sås. När man kokar
såsen förångas alkoholen och försvinner ut i
luften. Bara vinets smak blir kvar i såsen.
Man blandar alkohol i bilarnas spolarvätska för att den
inte ska frysa på vintern.
Den alkohol
fryser först när det är mycket kallare än 90
grader.
Den alkohol som används i bilarnas
kylarvätska heter glykol och fryser redan vid -13 grader.
Men en 50/50 lösning av glykol och vatten fryser först vid -50 grader.
Etanol förekommer inte i högre
koncentration än 96%.
Etanol är ett
gift som påverkar bl a blodkärl, hjärta och hjärna
redan i små doser.
Organen får
skador som inte går att bota om man använder mycket
alkohol.
Vad som är
”mycket” är olika för olika personer.
Höga doser av
alkohol leder till alkoholförgiftning och död.
Etanol förbränns
i levern. Levern förstörs om en person länge
missbrukar alkohol.
Man kan använda Marinol i
experimet. Lukta på det. Koka det och mät temperaturen.
Försök frysa det. Tänd eld på det och lägg
märke till hur man släcker elden genom att lägga på
ett lock - inte med vatten. Berätta att sådan sprit är
denaturerad och inte går att dricka. (Det smakar förskräckligt
även om man bara råkar få en smula på
fingrarna när man lagar mat på spritkök.)
Cannabis
De flesta droger är fettlösliga
ämnen. Därför försvinner de inte snabbt ur
kroppen, utan lagras i fettvävnader t ex i hjärnan.
Fast en person har varit drogfri länge
kan det lagrade giftet när som helst göra att han känner
sug efter drogen och börjar med missbruket igen.
Så är
det med THC, en giftig olja som finns i hasch och marijuana.
Hasch och
marijuana görs av växten cannabis (hampa).
THC kan ge
hallucinationer och skada arvsmassa.
Länkar
om droger
Elektricitet och energi
Energi behövs för att utföra arbete. Det finns
många olika sorters energi och energin förvandlas ofta
från en sort till en annan.
Så här kan det gå till:
Maten du äter ger dig energi som finns i födoämnen,
kemisk energi.
När maten förbränns i kroppen blir en del av energin
till värme. Därför är en levande kropp
varm.
Lyft armen. Nu förvandlar du kemisk energi till
rörelseenergi.
En boll som ligger på marken har ingen energi. Lyft upp den.
Nu har du gett den lägesenergi.
Släpp bollen. Lägesenergin förvandlas till
rörelseenergi när bollen faller.
Bollen studsar mot golvet. En del av rörelseenergin får
luften att röra sig i ljudvågor, man hör
dunsen.
Solljuset är strålningsenergi, som växterna
förvandlar till kemisk energi, som du får i dig när
du äter moroten eller potatisen.
Kärnenergi är den starka kraft som håller
ihop delarna i atomkärnan. I kärnkraftverk frigör man
den genom att klyva atomkärnor.
Bygg ett potatisbatteri.

- Från en kopparspik i en potatis går en ledning till en
zinkspik i nästa potatis.
- Spikarna får inte ta ihop inne i potatisen.
- Låt lysdiodens ena tråd röra den sista kopparspiken och
den
andra tråden röra den sista zinkspiken.
- Om dioden inte lyser: Vänd den så att den första tråden
rör
zinkspiken och den andra tråden rör kopparspiken.
Nu har du
förvandlat kemisk energi i
potatisen till elektrisk energi.
Elektrisk värme
En atom består av en kärna och en eller flera
elektroner som yr omkring runt kärnan.
Elektrisk ström är elektroner som strömmar
genom en ledare, t ex en koppartråd.
Om ledaren är tunn eller av ett material som elektronerna har
svårt att ta sig igenom kallas det motstånd eller
resistans. När
elektronerna tränger sig igenom motståndet blir det varmt.
Titta in i en brödrost. Man kan
se att motståndstråden blir så varm att den glöder,
när elektronerna går igenom den.
På samma sätt fungerar
andra apparater som ger elvärme. Vilka kommer du på?
- Spis, strykjärn,
värmelement, kupévärmare, hårfön,
grilltändare, ugn...
Men inte mikrovågsugn. Den
värmer maten genom att sätta vattenmolekylerna i rörelse.
Ugnen blir inte varm. Det finns inget el-motstånd i den.
Dramatisera
motstånd
Alla är elektroner och rör
sig i rad längs ledaren, som kan vara en linje på golvet i
gy-salen, en remsa maskeringstejp på klassrumsgolvet eller
gången mellan två pulpetrader. En gy-matta, böjd som
tunnel är wolframtråden i glödlampan. Den kan också
vara värmemotståndet i en brödrost, en ugn, ett
strykjärn, en styroxskärare eller något annat som
värms med elektricitet.
Alla elektronerna måste passera genom
tunneln. Två personer trycker ihop tunneln utifrån =
resistans. Det blir svårare för elektronerna att ta sig
igenom. Kanske blir de t o m varma innan de pressat sig igenom
tunneln.
Varmt blir det i alla fall i verkligheten när
elektroner tar sig genom ett motstånd.
Skär
styrox
Man
kan tillverka en styroxskärare med
en bit krom-nickeltråd och ett platt batteri. När man
sluter strömkretsen blir tråden så het att styroxen
smälter. Det går lätt att skära ut bokstäver
och andra figurer. Batteriet räcker inte så länge.
Man ska bryta strömmen så fort man inte använder
skäraren.
Det är bra att hjälpas
åt: En sköter strömbrytaren och den andra styr
styroxbiten.

Det går att skära 2 cm
tjock styrox, som finns att beställa bland skolmaterial.
Men 1
cm är mera praktisk.
Man kan sambeställa 50 skivor
i byggvaruaffär.
Elektriskt
ljus
Glödlampa
Tråden i en brödrost blir så varm att den glöder.
Glödtråden i en glödlampa fungerar på samma
sätt. Den är av metallen wolfram. För att inte
den tunna tråden ska brinna av har man tagit bort det mesta av luften
ur
glödlampan. Vakuum kallas det om man har tagit bort all luft.
Lågenergilampa
Känn på en lågenergilampa eller ett lysrör
som har varit på en stund.
Hur känns det?
När man tänder en
lågenergilampa, strömmar elektronerna in genom ledaren.
Men de möter inget motstånd istället finns där
en gas, argon.
Elektronerna ger
argon-atomerna energi. Men argon-atomerna släpper genast ut
energin igen som ljus.
Dramatisera lysrör
På ett bestämt område på golvet ligger
flera ärtpåsar.
Det är argon-gasen som ligger i lysröret.
Nu strömmar elektronerna (eleverna) genom lysröret.
De lyfter upp ärtpåsarna och låter dem sedan falla
till golvet igen.
Ärtpåsarna ger ifrån sig
energi när
de faller. Någon som har tårna under kan känna
energin och alla kan höra dunsen.
Så lyfter elektronerna argon-atomerna
till en högre energinivå. När atomerna går
tillbaka till sitt ursprungliga skick, släpper de ifrån
sig energin de hade fått av elektronerna som ljus.
Elektromagnet
Linda två meter koppartråd kring en stor spik.
Koppla koppartrådens ändar till ett 4,5 v batteri.

Rör
ett gem med spikens spets.
Vad händer?
- Spiken är magnetisk så länge strömmen går igenom
ledningen.
- Ledningen blir varm efter en stund. Batteriet räcker inte
så
länge.
Det här är en elektromagnet.
När elektrisk ström går genom en ledare bildas ett
magnetfält runt ledaren. Om ledaren är lindad många
varv blir den en starkare elektromagnet.
En magnet som alltid är magnetisk
kallas permanent magnet.
Titta på magnetfält
Häll en matsked olja
(motorolja är hållbart, matolja ska förvaras i
kylskåp) och en tesked järnfilspån i en genomskinlig
plastflaska.

Flaskan
ska helst vara lite platt.
Skaka och vänd flaskan så
att järnfilspånen breder ut sig över den platta ytan.
Lägg
en magnet utanpå flaskan och iaktta hur järnfilspånen
placerar sig
i magnetfältet. Rita av.
Repetera hur magneters lika poler
stöter bort varanda
och olika poler dras mot varandra.
Titta
på magnetfält på internet.
Elmotor
Lika poler på magneter stöter bort varandra också
när den ena är en elektromagnet och den andra en permanent
magnet.
Låt en elektromagnet ligga bredvid en permanent magnet.
Koppla till batteriet. ”Jaga” elektromagneten med den
permanenta magnetens likadana pol.
Det här är hemligheten med en elmotor. När en
elektromagnet får ström försöker den röra
sig bort från en annan magnets likadana pol.
Om magneterna sitter på en rörlig axel får man
dem att snurra.

Skruvmotor
Till den här elmotorn
behövs en neodymmagnet eller två. (minsta
sorten på Clas Ohlson).
Ett 1,5 v batteri, en skruv, en bit
koppartråd.

Sätt fast magneten på
skruvens huvud eller trä skruven genom hålet i magneten.
Skruven blir magnetisk och går
lätt att hänga under batteriet.
Tryck ena änden av
kopparledningen mot batteriets +pol.
Rör ledningens andra ända
mot sidan på magneten.
- Först studsar magneten bort från ledningen när de
lika polerna möts.
- Sedan börjar magneten och skruven snurra.
Beskrivning på flera
elmotorer
http://www.skolutveckling.se/notnavet/dokument/teknik/EELM.PDF
http://www.bkk.no/upload/attachments/7/784/bygg_verdens_enkleste_motor.pdf
http://www.fysik.org/website/snacks/showSnack.asp?id=44
Man kan märka
att det finns magneter i en köpt leksaksmotor om man håller
ett föremål av järn mot den.
Strömmen ur ett batteri går
hela tiden åt samma håll, därför kallas den
likström.
De här motorerna är
likströmsmotorer.
Elektronerna som strömmar är
negativt laddade. De finns i batteriets minus-pol och strömmar
därifrån till plus-polen. Förr trodde man att
strömmen gick från + till -. Därför säger
man fortfarande att strömmens riktning är från + till
-.
Tillverka egen elektricitet
I potatisbatteriet (och
andra batterier)
tillverkar man elektricitet av kemisk energi.
Det finns två sätt till att producera elektrisk ström.
Generator
En ficklampa eller radio som man laddar genom att
veva innehåller en dynamo, en liten generator.
Det finns också sådana som laddas när man skakar
dem.
Med en sådan förvandlar man rörelseenergi till
elektrisk energi.

Det går till så här:
En generator består av koppartråd och magneter.
Koppar är en metall. Metallen består av atomer.
En del av metall-atomernas elektroner rör sig fritt från
atomerna.
Metallglansen
lär bero
på elektronerna som far omkring.
När en magnet rör sig i närheten av
koppartråden, påverkar magnetfältet elektronernas
rörelse.
Det får många elektroner att röra sig åt
samma håll på samma gång. Det har bildats en ström
av elektroner - en elektrisk ström.
Bygg en generator.
Vad händer i ett
kraftverk?
Ett kraftverk använder någon kraft för att snurra
generatorn.
Sätt ett vattenhjul eller en vindsnurra på generatorns
axel (virknålen),
så har du ett vattenkraftverk eller ett vindkraftverk. (Se
'Vindkraft
och
vattenkraft')
Många kraftverk drivs med kol eller olja.
Hur kan kol eller olja få generatorn att röra sig?
Det går till så här.
Man eldar med kol eller olja och värmer vatten.
När vattnet kokar bildas ånga.
Ångan driver runt en instängd snurra, som kallas
ångturbin.
Ångturbinen drar runt generatorn.
Också i kärnkraftverk använder man värmen
från kärnreaktionerna för att värma vatten och
driver generatorer med ångans kraft.
Solceller
I solceller kan man förvandla solenergin till elektrisk
energi. Själva processen är invecklad
men solen lyser på ena sidan av solcellen och elektrisk
ström kommer ut på den andra sidan.
En lysdiod fungerar likadant som en solcell:
Om man släpper elektrisk ström genom trådarna
lyser den.
Och om man lyser på
den går det elektrisk ström genom trådarna.
En enda lysdiod ger så lite
ström att det inte märks.
En solpanel är som en massa
lysdioder.
Elsäkerhet
När strömmen från ett
batteri går genom en lampa
släpper lampans glödtråd
bara igenom lite ström i gången.

Om strömmen får gå
utan motstånd från den ena polen till den andra,
genom t ex en metallbit, blir hela
batteriet varmt och töms på en kort stund.
Det kallas kortslutning.
Ett vanligt ficklampsbatteri som råkar
ut för kortslutning blir inte så hett att det är
farligt.
Obs! Ett laddningsbart batteri blir mycket hett och kan spricka
om det blir kortslutet.
Ett kortslutet 9 v batteri blir så
hett att man bränner sig. Nätströmmen i vägguttagen
är 230 volt. Om en apparat som går på nätström
blir kortsluten kan det börja brinna.
Därför måste all
elström i en bostad gå genom säkringar.
Det står på säkringen
hur stark ström den tål; t ex 10 A (ampere), 16 A.
Om det blir kortslutning någonstans
i elnätet, så att starkare ström går genom
säkringen, smälter tråden i säkringen av och
strömkretsen bryts.
Undersök några säkringar.
Vad består de av?
- Keramik, sand och en metalltråd.
- Små säkringar för 12 v apparater är av glas med
eller utan sand i och en metalltråd i mitten.
- Säkringar i bilar är av plast och metall.
- Det finns också ”evighetssäkringar”, brytare som
bryter strömmen om för stark ström går igenom. Sedan kan man knäppa på
strömmen igen när felet är avhjälpt.
Huvudströmbrytaren
finns
på samma plats som säkringarna. Men den stänger man
strömmen till hela bostaden om man misstänker något
fel, eller när något ska installeras eller repareras i
elnätet.
Elektrisk stöt
Strömkretsen
från ett el-uttag går ut genom det ena hålet och in
genom det andra. Om man rör båda polerna går
strömkretsen genom kroppen. Man får en elektrisk stöt.
Strömmen från ett el-uttag kan skada en mänska. Den
kan påverka hjärtats rytm och ge brännskador. Också
dödsfall inträffar. En besvärlig effekt av elektrisk
stöt är att man kan få kramp i muskler. Om man får
kramp i handen som håller el-ledningen, kan man inte släppa
el-ledningen utan strömmen fortsätter att gå genom
kroppen.
Granska
hemma
Ta reda på var säkringsskåpet och
huvudströmbrytaren finns hemma.
Finns det säkringar i reserv? Hur många Ampere är
de? Hur byter man säkring?
Vatten leder elektricitet. Hur är elinstallationerna i
badrummet gjorda, för att det ska vara så säkert som
möjligt?
- Uttagen är högre upp än i andra rum. Det finns
varningstexter
på dem.
Dra ingen sladd in
i badrummet från ett uttag i ett annat rum. De är inte
tillräckligt skyddade.
Finns det gamla
el-apparater? Är de hela? Är sladdarna hela? Är
kontakterna hela?
Finns det
skarvsladdar? Ligger de så att de kan bli skadade? Finns det
risk att husdjur gnagar på ledningar?
Hur drar du ur
kontakter?
- Man ska hålla i själva kontakten. Om man drar i
ledningen kan den lossna, plus- och minuspolen kan ta ihop och det blir
kortslutning.
På vilka
andra sätt tar du ansvar för el-säkerheten hemma?
- Vaktar småsyskon så de inte petar i el-uttag.
Släcker apparater som man inte använder. Torkar damm av dator och TV...
Hur gör du om
en el-apparat går sönder eller luktar bränt?
- Ta ur kontakten. Stäng huvudbrytaren om du inte
kommer åt kontakten.
Hur släcker
du en el-apparat som brinner?
- Ta ur kontakten. Kväv elden.
Webb-spel
om elsäkerhet med Stöt-Nisse
Värme utan elektricitet
I kalla länder behöver man värma bostäderna en
stor del av året.
Ta reda på hur era bostäder
värms och gör ett stapeldiagram över de olika
uppvärmningsmetoderna och hur många som använder
varje metod.
Varmt vatten behövs hela året.
I varma länder behövs ingen uppvärmning i
bostäderna men man behöver värme för att koka
mat.
På vilka sätt kan man göra det om man inte
använder elektricitet?
- Elda med ved, kol, olja, gas...
Olja består av kol och väte. Oljan i marken har
uppkommit ur döda växter och djur som inte har förmultnat.
Växter och djur innehåller kol och väte.
Etanol (sprit) tillverkas av olja (kol och väte) eller av
växter (kol och väte).
Kan du tända och
släcka?
Pröva att elda med olika bränslen. Det är ingen
konst att få eld på en tändsticka eller en bit
papper. Att släcka dem är också lätt. Andra
bränslen fordrar lite mer handalag.
Om det verkar riskabelt att bekanta sig med eld på en
vanlig lektion, kan man be någon från brandkåren
medverka på en temadag eller lägerskola och hålla
lektionen utomhus.
Eleverna kan också ta som läxa att elda bastun, göra
en brasa i öppna spisen, koka vatten på spritkök,
tända grillen eller använda gasspis hemma tillsammans med
en vuxen.
Hur tänder man grillkol?
Hur släcker man olja?
Oljan kan behöva en veke för att alls börja
brinna när den är kall. Tändstickan som man tänder
med kan fungera som veke. När oljan har blivit varm börjar
den brinna över hela ytan. Det ser vådligt ut och kan bli
farligt om man stöter till kärlet så att den
brinnande oljan rinner ut.
Men om oljan hålls i kärlet är det bara att
sätta locket på när man vill släcka.
-
Man kan hälla en tesked (2 g) olja (brännolja eller
lampolja)
i en metallkork och tända och släcka som demonstration, utomhus.
-
Ta med en brandfilt och gå igenom hur man använder den.
-
Oljelampa / stormlykta kan tändas inomhus. I dem kvävs
elden
när man skruvar ner veken.
Vad behövs för att
träpellets ska brinna?
- Det här kan eleverna försöka själva. Elda utomhus en dag
när
det inte råder varning för skogsbrand på underlag av sand.
Gå igenom vad som behövs för förbränning: bränsle, värme och
syre. En mugg vatten räcker för ev släckning.
Varje grupp får en matsked träpellets (järnaffär).
Forma en liten skål av aluminiumfolie att lägga bränslet i så
att det hålls ihop eller använd en färdig bakform av lite tjockare
folie.
Stick hål nära bottnen så att luft kan komma in.
Ta hjälp av några droppar tändvätska (som läraren ransonerar
och delar ut) eller sätt lite tändpapper under för att få tillräckligt
varmt.
Blås utanför hålen med ett sugrör så att elden får mera syre. Akta långt hår!
Hur fungerar en gasspis?
-
Det finns en kran på gasflaskan och en till varje låga.
Man
måste trycka in kranen till lågan en stund efter att man har tänt den.
Gasen fortsätter att strömma ut bara när brännaren är varm. Så kommer
det inte ut gas i rummet när lågan inte brinner.
-
Undersök hur en gaständare fungerar.
Hur släcker man ett spritkök?
Alla
bränslen är inte
lika effektiva

Så här mycket energi ger ett kilo bränsle.
Energin mäts i megajoule (MJ). Uppgifterna är från
Astel.
http://www2.edu.fi/svenska/astel/index2.php?cat=energia&s=lahteet
Pröva hur varmt en deciliter vatten blir när man
eldar med 5 g av olika bränslen.

T ex en sida hopskrynklat tidningspapper,
ett nästan utbrunnet värmeljus
(aluminiumhöljet väger knappt ett gram),
en ask tändstickor utan huvuden.
Bygg en eldstad av en låg vid konservburk
med sand i bottnen.
Lägg bränslet i en liten aluminiunform
eller ett plåtlock ovanpå sanden.
Lägg ett par långa spikar eller grov järntråd
ovanpå burken som kokplatta.
Mät upp vatten i en liten konservburk.
Tänd elden.
Mät vattnets temperatur med en termometer som tål
100 grader.
Vattenburen värme
Om man värmer vatten och leder det i slingor i golvet eller
värme-elemet i rummen kallas det vattenburen värme. En
cirkulationspump får vattnet att strömma snabbt genom
rören.
I den här anläggningen strömmar vattnet runt i
slangen utan pump. Varför?
-
Burken har ett hål i övre kanten på ena sidan och ett hål
i
nedre kanten på andra sidan. (Inne i burken är slangen skarvad med ett
metallrör. Det smälter inte i värmen. Röret sticker ut genom de båda
hålen.) När vattnet värms blir det lättare och stiger uppåt. Då
strömmar det ut genom den övre ändan av slangen. Kallt vatten kommer in
genom den nedre ändan, värms, stiger, och strömmar ut genom övre ändan.

Bygg en solfångare
Solen värmer hela tiden. Också
i vårt land kan man använda solvärmen under
sommarhalvåret.
Gör en strut av silverpapper med silver-sidan inåt.
Klipp av spetsen så det går att sticka in ett finger. Gå
ut en solig dag i mars-april och håll struten mot solen. Känn
hur varmt det blir inne i struten. Jämför med
ute-temperaturen.
Bygg en större
solfångare.
I varma länder kan man koka med
solvärme året runt.
Här
finns några modeller på solkokare.
Begrepp om energi och bränsle
Resonera kring energi och bränsle
eller läs aktuella texter.
Ordna de begrepp som ofta förekommer i diskussionen som en begreppskarta.
Börja t ex såhär.

Världens energiresurser
Det här är inget riktigt
spel, men ett sätt att arbeta konkret med temat 'Världens
energiresurser'.
Allt material finns att skriva ut
från webbsidan.
Skriv
ut korten dubbelsidigt så att de får framsida och
baksida.
Laminera och klipp ut korten.
Klipp itu ett gas-kort, ett
uran-kort och ett träd-kort.
Cirkeldiagrammet kan man förstora
och ha som underlag.
Lägg korten i högar på
respektive sektor i diagrammet:
23 st kol, 35 st olja, 21 st gas, 7
st uran, 14 st förnybara.
Deltagare kan vara sex personer
eller sex grupper.
Deltagarna representerar
Nord-Amerika, EU, Ryssland, Kina, Afrika och övriga världen.
Deltagarna
får varsin skylt med bild av sitt område.
Diskuterar områdena lite: Var
de finns, vilka energikällor där finns, hur tätt
befolkade de är och vad mänskorna där behöver
energi till.
Särskilt 'övriga världen'
består av mycket olika områden.
Så börjar
resursfördelningen.
Så här använder
vi världens energiresurser just nu:
Kol:
EU tar två kort, Afrika ett,
Ryssland ett, Nord-Amerika fem, Kina nio, övriga världen
fem.
När man eldar med fossilt kol
ökar man koldioxidmängden i luften. Det ökar
växthuseffekten.
På baksidan av varje kort
finns tre moln för att visa ökat koldioxid. Deltagarna
lägger ut molnen på bordet eller sätter dem med
häftmassa på jordgloben.
Olja:
EU tar sju kort, Afrika ett,
Ryssland ett, Nord-Amerika elva, Kina fyra, övriga elva.
Olja ökar också
koldioxidmängden i luften, men inte riktigt lika mycket som kol.
Två moln per kort visar ökningen i atmosfären.
Gas:
EU tar fyra kort, Afrika ett
halvt,
Ryssland tre, Nord-Amerika sex, Kina ett halvt, övriga sju.
Ett moln på varje kort visar
att gas också ökar mängden koldioxid i luften.
Uran:
EU tar tre kort, Afrika inget,
Ryssland ett halvt, Nord-Amerika två, Kina inget, övriga
ett och ett halvt.
Kärnkraft ökar inte
växthusgaserna, men ger problemavfall. Korten får ligga
framme.
Förnybar energi:
Här har tyvärr inte
hittats statistik för hela världen för varje förnybar
energikälla. Antalet kort av varje sort visar ungefär hur
stor fördelningen är i Europa.
EU tar två kort, Afrika ett
halvt, Ryssland ett, Nord-Amerika tre, Kina två, övriga
fem och ett halvt.
Trädet betyder biomassa.
När man eldar med ved, flis, pellets, halm eller annat från
naturen kommer det också ut koldioxid i luften.
Men inte mera än om trädet
eller halmen skulle ligga och förmultna i naturen. Man säger
därför att den koldioxiden ingår i det naturliga
kretsloppet.
- Man ska elda med tillräckligt hög
temperatur, för att biomassan ska brinna upp fullständigt, så det bara
blir koldioxid kvar och inte t ex giftig kolmonoxid.
- Man ska producera biomassan där
man eldar den, inte köra den långa sträckor. Annars ökar transporten
koldioxidmängden.
- Man ska också se till att ny
biomassa växer upp istället för den som man har använt: plantera nya
träd, så ny säd och sköta odlingarna så att plantorna klarar sig.
Alla korten med förnybar energi
läggs tillbaka.
De förnybara energikällorna
finns kvar fast man har använt dem.
De fossila bränslena förbrukas
och man måste skaffa nytt.
Oljan anses kunna räcka några
tiotal år, kolet mycket längre.
Men alla fossila bränslen tar
slut en gång.
Diskutera vilka förnybara
energikällor som skulle passa att utveckla mera hos oss och på
andra platser på jorden.

Energanvändning
hemma
Du kan få värme och ljus i ditt hus och flytta dig från en plats
till en annan. Allt det här fordrar energi.
En del energikällor är förnybara. Andra kommer att ta slut.
Fossila bränslen finns inne i marken. De bildades för länge sedan och
förnyas inte.
Räkna upp fossila bränslen som du känner till.
När man använder fossila bränslen blir det mera koldioxid i luften.
Det förändra vårt klimat t ex genom växthuseffekt.
(Växthuseffekt betyder att det blir varmare och varmare på jorden.)
Räkna upp alla förnybara energikällor du känner till.
Förnybara energikällor som man bränner ger också koldioxid, men inte
mera än om de skulle förmultna på naturligt sätt. Man säger att de är
en del av det naturliga kretsloppet.
Kärnenergi smutsar inte ner, men ger radioaktivt avfall som är mycket
farligt om det kommer ut.
Planera energianvändning
Familjen Smart förstår att det är bäst att spara energi. De vill
inte förstöra naturen eller göra slut på någon energikälla.
Planera familjen Smarts hem så smart du kan.
Skriv, rita eller bygg.
Familjen Smart bor i Finland. De behöver värma sitt hus höst, vinter
och vår.
Dessutom vill de tvätta sig i varmvatten.
De vill ha elektriskt ljus och elspis.
De har en bil och fyra cyklar.
Hur värmer de sitt hus?
Hur värmer de sitt vatten?
Hur får de elektricitet?
Vilka lampor använder de?
Vilka batterier använder de?
Hur använder de sina elapparater: TV, dator, ugn, utelampor...
Hur använder de sin bil och sina cyklar?
Vilka bränslen kan bilar gå på?
Vad gör de på semestern?
Familjen Smart funderar på att skaffa sig en båt.
Vad kan båtar gå på?
Finns det båtar som använder förnybara energikällor?