 |
I stället för att inleda
termin II med vanlig skoldag enligt nytt schema fredagen den 27
november höll högstadiet en temadag. Skolan deltar i ett
flerårigt ekonomiprojekt tillsammans med Sparbanksstiftelsen och
som ett led i detta projekt fokuserade man under temadagen på
frågor som anknyter till vardagsekonomi - dock breddat så
att förnuftig konsumtion och hållbar utveckling i stort
ingick som temaområden.
Efter en gemensam samling för alla årskurser i
gymnastiksalen då riktlinjerna för dagen drogs upp av Helena
Strömberg-Johnsson och Gustav Laxell, ansvariga lärare
för temadagen, kunde det årskursvisa programmet börja.
Åk 7
Under dagen fick eleverna åhöra en föreläsning som
kort och gott handlade om banker och egen penninganvändning. Den
stod Erica Damén från Aktia i Karis för. De verkligt
stora beloppen fick eleverna använda i finansspelet ”Monopol”.
Mera allvar blev det igen då ekonomin ställdes i relation
till konsumtion och hur vi människor använder material. I
ungefär 4,5 miljarder år har Jorden existerat och nu
hänger det på oss - för att återknyta till
skolans läsårstema - att förvalta den så väl
att det finns en Jord också för kommande generationer. Ur
Disneys animerade barnfilm ”Wall ∙ e” användes
inledningsscenerna för att åskådliggöra ett
utopistiskt framtida skräcksenario ifall avfallsbergen
fortsätter att växa och gruppdiskussionerna efteråt
hade fått sina utgångspunkter. En del av eleverna fick
även vistas i Dr. Frankensteins lab, där Mary Shelleys
vetanskapsman Frankenstein som redan på 1800-talet av likdelar
ville bygga en levande människa stod som exempel. Elevernas
uppgift blev sedan att av skräp, medhavt hemifrån eller
upplockat i skolans papperskorgar, bygga sin varelse. Stommen utgjordes
av nät som formats till en människokropp. Det här kan
man kalla nutidskonst!
Åk 8
Eleverna var indelade i grupper, långt klassvis, med från
varandra skilda program. Tre klasser åkte till
återvinningsstationen i Lojo. Besöket hos företaget
bakom Munka avfallsstation, Rosk n´roll, inleddes med en
föreläsning om hur avfallshanteringen sköts i
Västra Nyland. Därefter var det dags att sträcka
på benen och vandra runt på området. Under guiden
Thomas Söderströms ledningvandrade vi upp på ett av de
täckta avfallsbergen och tittade ut över soptippen. Efter en
matpaus, under vilken den medhavda matsäcken inmundigades,
bekantade vi oss ännu med sorteringen vid avfallsstationen.
Klass 8D gick ut på stan med en summa på 20 € / 4 elever i
fickan. Pengarna skulle användas till att köpa in begagnade
kärl till en så estetiskt tilltalande dukning för fyra
personer som möjligt. Resultaten dukades fram till allmänt
påseende i skolans aula. En motsvarande uppgift hade eleverna i
8E, men för dem gällde det att köpa begagnade
kläder. Klädköpen utmynnade i en modevisning i
gymnastiksalen under avslutningssamlingen.
Åk 9
Efter den gemensamma inledningen i gymnastiksalen blev alla 9:or
sittande kvar för att åhöra Sven-Erik Holmströms
version av föreläsningen om vad man som ung person
behöver tänka på för att behärska sin ekonomi
i framtiden; sparande, snabblån, avbetalning och även
betalningsstörning. Eftermiddagen ägnade 9:orna dels åt
att under matematiklärares ledning räkna grundläggande
ränteuppgifter, dels lyssna till Marthaförbundets
sammanställning av kostnader då man flyttar hemifrån,
förmedlad av Janine Smeds.
Klockan 14 samlades alla årskurser igen i gymnastiksalen för
att sammanfatta dagen och via modeshow, Frankensteins skräpmonster
och foton som visades få en inblick i vad skolkamraterna gjort
och upplevt under dagen. Därefter återstod bara klassvisa
samlingar och
betygsutdelning.
|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|
 |
|
 |
|