Karis svenska högstadium: Tidigare glimtar och minnen

05.09.2013

Grantorpsdagen 2013

Den 5 september 2013 hade årskurs sju sin traditionella Grantorpsdag tillsammans med väneleverna och sjuornas klassföreståndare. Grantorpsdagens tema är att eleverna ska lära känna sina klasskamrater och det sker genom olika samarbetsövningar som vänelever på åk 9 drar. Klassföreståndarna för de olika klasserna och klassväneleverna följer sina klasser hela dagen.
Dagen började med att väneleverna åkte ut till Grantorsp för att förbereda alla stationer. Sjuorna startade från skolan klockan 9 och åkte buss ut till Grantorp. Där inleddes dagen med samling kring flaggstången och en kort presentation av väneleverna och dagens program. Även i år hade Nadja och Ville från stadens ungdomsarbetare möjlighet att vara med.
Efter presentationen begav sig klasserna iväg till någon av de åtta stationerna, som i år var Brandman Sam, Superman, Indiana Jones, Tölkkitango, Bron, Spindelmannen, Klimpen, och Uncans program.
I Brandman Sam skulle man fylla en brandspruta som vi fått låna från Pojo FBK med vatten och spruta på burkar. Anton och Tobias var ansvariga för den här stationen.
I Tölkkitango ska man vara parvis och hålla en burk mellan pannorna. Sedan ska man gå en hinderbana medan burken ska hållas på plats. Emelie hade ansvar för Tölkkitango.
Bron går ut på att man till en början har många plattor som eleverna får stå på. Sedan ska eleverna försöka stå på så få plattor som möjligt. Alla tomma plattor plockas bort av ledaren. Emma var ledaren.
Uncans Ville och Nadja hade en lek där man skulle bilda lag med tre personer i var. Målet var att hitta så många saker som möjligt. En skulle inte prata utan visa åt vilket den som inte kunde se skulle gå. Där emellan fanns den tredje personen som skulle tolka det den "stumme" visade och skrika det åt den "blinde". Den person som skrek stod med ryggen mot sakerna som skulle hittas.
Spindelmannen går ut på att man ska få alla elever genom var sitt hål i ett "spindelnät". För att det ska vara möjligt måste de övriga klasskamraterna lyfta upp och ta emot dem som tar sig genom de hål som är högt uppe. Elin och Ronja tog hand om spindelnätet.

Så här berättar några av väneleverna om sina stationer:

Jag och Kajsa tyckte att superman-stationen var väldigt rolig och sjuorna verkade också ha jättekul men stafetten var väldigt kort. Vi behövde många extralekar och ibland var vi tvungna att improvisera och hitta på flera nya lekar än vi tänkt oss. Men i övrigt var den bra och grupperna lärde snabbt hur de kunde hjälpa varandra och samarbeta.
H. Hanna

Indiana Jones:
Stationen gick ut på att hitta nycklar till en skattkista. Vi hade tre mindre stationer.
1 Maskburken
2 Einstein
3 Tarzan
Här behövdes bra samarbete och alla samarbetade fint.
hälsningar Eira och Emilia :D

Klimpen
Stationen gick ut på att gruppen skulle samla så många kort som möjligt med hjälp av olika kroppsdelar.
Varje klass fick tre försök och det bästa resultatet blev ca 30 kort.
Grupperna samarbetade bra och hittade på flera olika sätt att göra uppgiften på.



Sjuorna hade en lång och rätt tung, men rolig dag. Vänelevernas dag var ännu längre. Det fanns ingen av stationerna som kunde utses till den som alla tyckte bäst om, utan alla fem klasserna hade olika favoriter.
Dagen avslutades med samling kring flaggstången och där sade de stationsansvariga några ord om sina stationer och om de klasser som på något sätt utmärkt sig vid dem. Sedan blev det buss tillbaka till skolan efter en heldag i det fria.

© Karis svenska högstadium